رشته روابط عمومي چيست؟

۳۰ بازديد

كارشناس روابط عمومي بر خلاف ذهنيت عامه مردم سعي در پنهان ساختن اخبار بد ندارد همچنين وظيفه اش در بسط اطلاعاتي كه مستقيما از سطوح بالاتر سازمان مي گيرد، خلاصه نمي شود. بلكه كارشناس روابط عمومي يك مشاور است كه جريان دو طرفه ارتباطي را بين شركت و مخاطبان آن ميسر مي سازد و بر اين اعتقاد است كه رمز موفقيت يك برنامه ي موثر روابط عمومي، قابليت انتقال پيام صحيح از راه صحيح، در زمان مطلوب و به فرد صحيح است. در واقع كارشناس روابط عمومي از يك سو وظيفه آگاه كردن، خبر دادن و مطلع كردن مردم از مقاصد مديريت سازمان را بر دوش دارد و از سوي ديگر مسووليت ارائه مشورتهاي كارشناسانه با مديريت موسسه در مورد طرز تفكر مردم و گروههاي مورد توجه آن حوزه و تجزيه و تحليل افكار عمومي و بررسي جامعه شناختي گرايشها و طرز تفكرهاي مردم بر عهده او مي باشد.

دروس تخصصي رشته روابط عمومي:

اصول روابط عمومي، مديريت و روابط عمومي، روابط عمومي عملي، تكنيكهاي روابط عمومي، اقناع و تبليغ، ارتباط با مطبوعات، ارتباطات شفاهي.


توانايي هاي لازم براي رشته روابط عمومي:

دانشجوي روابط عمومي بايد داراي دوازده خصيصه باشد كه اين خصايص عبارتند از:
-۱ داشتن ذوق و استعداد نويسندگي
-۲ كنجكاوي، تيزبيني و نكته سنجي
-۳ داشتن ضريب هوشي بالاتر از متوسط جامعه
-۴ توانايي جوشش با طبقات مختلف مردم
-۵ صبر و حوصله زياد
-۶ داشتن توانايي جسمي و رواني براي دوندگي هاي اضطراري
-۷ قدرت تفكر سريع
-۸ عشق به كار خبري
-۹ مومن به رعايت اصول اخلاقي و داشتن تقوا
-۱۰ نداشتن خودبيني، غرور و تكبر، انزواجويي، ساده لوحي، تعصب فكري، فضل فروشي، گزافه گويي و تندخويي
-۱۱ داشتن توانايي هاي ارتباطي
-۱۲ داشتن حافظه اي بيش از حافظه ي متوسط جامعه( براي مصاحبه)
البته به ندرت ممكن است فردي بتواند از تمامي اين خصايص برخوردار باشد و هدف از تجسم فردي با ويژگيهاي دوازده گانه فوق صرفا ترسيم تصويري ايده ال از آن خصايص است كه بايد كوشش كرد تا حد امكان به آن دست يافت.
دانشجوي روابط عمومي نيز علاوه بر ويژگيهاي لازم براي يك روزنامه نگار بايد از توان تجزيه و تحليل بالا، قدرت ريسك، توان كارهاي اجرايي و قدرت سخنوري برخوردار باشد.


موقعيت شغلي رشته روابط عمومي در ايران:

تعداد فارغ التحصيلان رشته علوم ارتباطات از سال ۱۳۵۱ تا ۱۳۷۳ حدود يك هزار نفر برآورد شده است و از اين تعداد تنها ۶۰ نفر در مطبوعات مشغول به كار هستند و ۹۴۰ نفر بقيه به مشاغل غيرمطبوعاتي اشتغال دارند؟
بدون شك عوامل بسياري در اين مساله نقش داشته اند اما يكي از مهمترين دلايل اين است كه تعدادي از دانشجويان در طي سالهاي فوق، رشته علوم ارتباطات را بدون شناخت لازم و از سرناچاري و يا به طور اتفاقي انتخاب كرده اند. در نتيجه آمادگي و توانايي لازم را براي حضور در مطبوعات نداشته اند از سوي ديگر وابستگي اكثر مطبوعات آن دوران به ارگانهاي دولتي و شرايط دشوار استخدام، عامل مهمي در عدم حضور فارغ التحصيلان اين رشته در شغلهاي مربوط بوده است.
البته در حال حاضر اكثر فارغ التحصيلان اين رشته جذب بازار كار مي شوند براي مثال قريب به اتفاق دانشجويان فارغ التحصيل سال ۷۵ دانشگاه علامه طباطبايي وارد بازار كار مربوط به رشته تحصيلي خود چه در زمينه روزنامه نگاري و چه در زمينه روابط عمومي شده اند.

فرصت هاي شغلي فارغ التحصيلان روابط عمومي نيز در حال حاضر بهتر شده است چرا كه زماني كار روابط عمومي سازمانهاي دولتي مساوي با شيريني دادن در جشنها و پلاكارد زدن و عرض تسليت دادن در زمان سوگواري ها بود اما امروزه مردم انتظار بسياري از روابط عمومي سازمانها دارند و مايلند آن ها را در جريان آخرين اطلاعات و اخبار درون سازماني قرار دهند و همچنين نظرات و ديدگاههايشان را به گوش مسوولين سارمانها برسانند. كاري تخصصي كه از عهده هر فردي بر نمي آيد و به همين دليل سازمانها ترجيح مي دهند كه از فارغ التحصيلان روابط عمومي براي كار در اين بخش مهم و حياتي بهره ببرند. روابط عمومي فعاليتي است ممتد، مداوم و طرح‌ريزي شده كه از طريق آن، افراد و سازمان­ها مي‌كوشند تا تفاهم و پشتيباني كساني را كه با آنها سروكار دارند به دست آورند و در حقيقت بخشي از مديريت است و در اغلب موارد نقش مغز متفكر، قلب تپنده، دست اجراء، پاي پيشرفت، گوش شنوا، چشم بينا و زبان گوياي سازمان مديريت آن را ايفا مي‌كند كه زيرنظر بالاترين مقام دستگاه و سازمان انجام وظيفه نمايد. روابط عمومي در حقيقت شبكه هوشيار، بانك اطلاعات، مغز متفكر سازمان و پل ارتباطي آن با افكار عمومي و مخاطبان خاص و عام و با نگرش ها و تمايلات و عادات و سلايق متفاوت است و بايد خصلتهايي چون قانونمداري، نظم، شجاعت، ابراز عقيده، تحمل شنيدن آراي مخالفان، احترام به حقوق فردي و اجتماعي ديگران و صداقت رشد و توسعه نمايد. مهارتهاي علمي، احساس مسئوليت اخلاقي، آگاهي از سازمان، آگاهي از جامعه، نوآوري و خلاقيت، آشنايي با علوم اجتماعي و روزنامه نگاري و قدرت نويسندگي، گوش دادن مؤثر و همدلي و ايمان به حقانيت مخاطب از جمله ويژگيهاي بارز روابط عمومي است. روابط عمومي‌ ضمن‌ اينكه با مشكلات‌ و مسايل‌ زيادي‌ روبرو بوده بهره‌گيري‌ از دانش‌ و تكنيك‌هاي‌ مؤثر اطلاع‌رساني‌ و با ‌بهره‌گيري از ابزارهاي‌ نوين‌ ارتباطي‌ از جمله‌ اينترنت‌، كارهاي گرافيكي، انتشارات و ارسال ايميل و پيام كوتاه‌، وظايف‌ بنيادي‌ و اساسي‌ خويش‌ را در زمينه‌هاي‌ گوناگون‌ ارتباطات‌ درون‌ و برون‌سازماني‌ در جهت آگاه‌ ساختن‌ سايرين نسبت‌ به‌ عملكرد سازمان‌ و تلاشها و فعاليتهاي‌ اين‌ مركز آموزش عالي به نحو مؤثري‌ پيش‌ برده‌ است‌.

براي مشاور تحصيلي رشت اينجا كليك كنيد.

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در رویا بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.